ポイント
スターン(Stern, D.N.)は乳幼児の観察から、乳児は生まれた時からなんらかの自己感を持っていると主張しそれまでの「自他未分化な乳児(マーラー)」という考え方を否定した。
新生自己感(0~2ヶ月)
様々な知覚様式でえられる体験を関連付け、自己感が生まれつつある段階
中核自己感(2~6ヶ月)
自己体験がまとまりをもつようになり、自己と他者の区別が確立し、他者とともにある自己という感覚も生じる段階。
主観的自己感(7~12ヶ月)
他者との間で内的主観的体験が共有可能であることを学ぶ段階。この時期に始まる「間主観的なかかわり合いの領域」において情動調律が中心的な役割を担う。
cf.
情動調律(attunement)
母親との関わり合いで重要な役割を果たすのが情動調律である。情動調律は、主観的自己感の形成期で初めて観察される母子間の情動的な相互交流のパターンをさす。これは、親が乳児との感情共鳴の体験を自動的に他の表現型で表し、乳児とは別のパターンや行動の背後にある乳児の内的感情を反映するような行動の側面をまねることをいう。つまり、相手の動作の単なる模倣ではなく、相手の心の状態がこちら側にはこのように伝わっているということを、別の次元で伝え返す、かかわりのこと(例:乳児の感情的表現に対して、母親が言語で応答すること)である。これは、身ぶりや声の抑揚を通しての交流だ。たとえば、乳児がおもちゃに興奮して「アー!」という喜びの声をあげ、母親の方を見みたとする。母親もその子の目を見返し、上半身を大きく揺ってみせる。その動きは子どもが「アー!」と言っている間続いたとしたら、親は子どもと同じ喜びと興奮に満ちているといえる。これが情動調律である。
言語的自己感(1歳〜)
言語が発達することで、他者と意味を共有したり自己を客観視したり象徴遊びができるようになる。これまでの3つの自己感も働いているが、経験は言語化できるものとできないものに分離され、言語化できない体験は心の深みに沈殿していく情動体験となり、無意識の中で時に神経症を発症させることがある。
確認問題
[1]
下記の用語を簡単に解説しなさい。
・affect attunement
(山梨英和大学大学院 人間文化研究科 臨床心理学専攻)
[2]
「象徴遊び」とはどの時期に出現するどのようなものか、例を一つ挙げて説明しなさい。
(名古屋市立大学大学院 人間文化研究科 人間文化専攻)
[3]
象徴遊びに関連する能力に含まれないものを選択しなさい。
1、微細運動の発達
2、延滞模倣
3、装象
4、保存の概念
(静岡大学大学院 人文社会科学研究科 臨床人間科学専攻)
解答
[1]
情動調律。スターンが提唱した概念。相手の動作の単なる模倣ではなく、相手の心の状態がこちら側にはこのように伝わっているということを、別の次元で伝え返す、かかわりのこと。
cf.長文解答
スターンが提唱した。母親との関わり合いで重要な役割を果たすのが情動調律である。情動調律は、主観的自己感の形成期で初めて観察される母子間の情動的な相互交流のパターンをさす。これは、親が乳児との感情共鳴の体験を自動的に他の表現型で表し、乳児とは別のパターンや行動の背後にある乳児の内的感情を反映するような行動の側面をまねることをいう。つまり、相手の動作の単なる模倣ではなく、相手の心の状態がこちら側にはこのように伝わっているということを、別の次元で伝え返す、かかわりのこと(例:乳児の感情的表現に対して、母親が言語で応答すること)である。
[2]
象徴遊びは、自己の動作や周囲の対象を,それとは別の事象や対象の象徴と見立てて遊ぶこと。 スターン(Stern, D.N.)によると、言語的自己感の時期(1歳ごろ)から象徴遊びが出現するとしている。たとえば,自分を死んだあひると見立ててソファの上で伸びている動作をしたり,人形を犬と見立てて呼びかけたりする。
[3]
4
<英文ver>
POINT.
Stern, D.N., based on his observations of infants, claimed that infants have some sense of self from birth, rejecting the previous notion of "infants with undifferentiated self and others (Mahler).
Newborn sense of self (0~2 months)
A stage in which a sense of self is being created by associating experiences with various modes of perception.
Core sense of self (2~6 months)
A stage in which the experience of self becomes coherent, the distinction between self and others is established, and a sense of self with others arises.
Subjective sense of self (7~12 months)
A stage in which one learns that internal subjective experiences can be shared with others. Emotional attunement plays a central role in the "realm of intersubjective engagement" that begins during this period.
cf.
Attunement
Emotional regulation plays an important role in the relationship with the mother. Emotional attunement refers to the pattern of emotional interactions between mother and child that is first observed during the formative years of subjective sense of self. It refers to parents automatically expressing their experience of emotional resonance with their infant in other phenotypic ways, mimicking aspects of the infant's behavior that reflect the infant's internal feelings behind the patterns and behaviors that are different from those of the infant. In other words, it is not mere imitation of the other's behavior, but involvement that conveys back to the other a different dimension that the other's state of mind is being conveyed in this way on our side (e.g., the mother's verbal response to the infant's emotional expression). This is an exchange through gestures and vocal inflections. For example, if the infant is excited about a toy and says, "Ah! If the mother looks at the child, the child's voice is "I'm so happy! The mother looks back into the child's eyes and shakes her upper body. The child's upper body shakes in a big motion. the parent is filled with the same joy and excitement as the child. This is emotional attunement.
Verbal sense of self (from age 1)
The development of language allows for symbolic play to share meaning with others and to objectify the self. The three previous senses of self are also at work, but experiences are separated into those that can be verbalized and those that cannot, and those experiences that cannot be verbalized become emotional experiences that precipitate in the depths of the mind and can sometimes develop neurosis in the unconscious.
Question.
[1]
Briefly explain the following terms.
Affect attunement
(Department of Clinical Psychology, Graduate School of Humanities and Sciences, Yamanashi Eiwa University)
[2]
Explain, with one example, what kind of "symbolic play" appears at what time of the year.
(Department of Human Culture, Graduate School of Humanities, Nagoya City University)
[3]
Select the abilities related to symbolic play that are not included.
1、Development of fine motor skills
2, prolonged imitation
3. costumed elephants
4, Concept of conservation
(Department of Clinical Human Sciences, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Shizuoka University)
Solution.
[1]
Emotional attunement. A concept proposed by Stern. It is not a mere imitation of the other person's behavior, but an involvement that conveys back to the other person another dimension of how his/her state of mind is being conveyed to this side of the room.
cf. long answer.
Stern proposed. Emotional attunement plays an important role in the relationship with the mother. Emotional attunement refers to the pattern of emotional interactions between mother and child that is first observed during the formative years of subjective sense of self. It refers to parents automatically expressing their experience of emotional resonance with their infant in other phenotypic ways, mimicking aspects of the infant's behavior that reflect the infant's internal feelings behind the patterns and behaviors that are different from those of the infant. In other words, it is not mere imitation of the other's behavior, but involvement that conveys back to the other a different dimension of the other's state of mind that is being conveyed in this way on our side (e.g., the mother's verbal response to the infant's emotional expression).
[2]
Symbolic play refers to playing with one's own actions or surrounding objects as symbols of events or objects that are different from them. According to Stern, D.N., symbolic play emerges from the time of verbal sense of self (around age 1). For example, they may identify themselves as dead ducks and make stretching motions on the couch, or they may identify a doll as a dog and call out to it.
[3]
4